Kosmosas

Interaktyvios pamokos – ne pareiga, o atradimų džiaugsmas

Šiuolaikinėje švietimo sistemoje vis daugiau dėmesio skiriama ne tik žinioms perteikti, bet ir joms  pritaikyti, ugdant kūrybiškumą, kritinį mąstymą bei skatinant vaikų motyvaciją mokytis. Vienas iš būdų tai pasiekti – bibliotekoje vedamos interaktyvios pamokos, kurios savo patrauklia turinio išraiška gali tapti ugdymo dalimi pradinėse klasėse: jos augina smalsumą, skatina mąstymą ir plečia mokinio pažinimo spektrą.

Interaktyvios pamokos leidžia mokiniui mokytis ne po vieną dalyką atskirai, o plačiau – jungiant žinias ir įgūdžius iš skirtingų sričių. Pavyzdžiui, dalyvaujant pasaulio pažinimo pamokoje, tuo pačiu metu vaikai gali atlikti eksperimentą (chemija), matuoti temperatūrą (matematika), šifruoti koduotes (ugdomas loginis ir analitinis mąstymas), naudotis skaitmeninėmis priemonėmis ir programomis (technologijos) ir kt. Tokios veiklos stiprina gaunamos informacijos suvokimą, suteikia džiaugsmo bei atradimo pojūtį.

Lyginant su tradicinėmis pamokomis, žaismingos interaktyvios pamokos labiau atspindi realaus gyvenimo situacijas, kuriose reikia pritaikyti įvairius gebėjimus vienu metu patyriminiame kontekste.

Šiandieniniame kontekste bibliotekos tampa ne vien tik knygų skolinimosi vieta, bet ir šiuolaikiška mokymosi erdve, kuri lanksčiai prisitaiko prie mokykloje vedamų tradicinių pamokų turinio.

Puikus interaktyvios edukacinės veiklos pavyzdys – Šilutės F. Bajoraičio viešosios bibliotekos specialistų pristatyta naujausia interaktyvi pamoka „Kosminė kelionė“. Tai galimybė mokiniams pasinerti į stilizuotą kosminę erdvę, atskleisti Saulės sistemos paslaptis, įgyti kitų žinių, įvairių mokomųjų dalykų realiame kontekste.

Pamokoje vaikai susipažįsta su įdomiausiais faktais apie aštuonias Saulės sistemos planetas, gilindami gamtos pažinimo ir pasaulio suvokimo žinias; dalyvauja „Kahoot“ viktorinoje, lavindami skaitmeninius ir loginio mąstymo įgūdžius; diskutuoja apie ateivius, mokydamiesi reikšti nuomonę, klausytis kitų – tai lietuvių kalbos, socialinių kompetencijų dalis; stebi cheminį eksperimentą, padedantį suprasti Visatos kilmės teorijas; atlieka praktines užduotis, kurios sujungia kūrybą, bendradarbiavimą ir mokslinius tyrinėjimus. Ši pamoka yra puikus įrodymas, kaip mokymasis tampa nuotykiu, o žinios įgauna gyvybės.

Interaktyvių pamokų kūrimas ir vedimas – tai ne tik indėlis į vaikų ugdymą, bet ir didelė vertė pačiam bibliotekininkui. Ši veikla skatina nuolatinį profesinį augimą – tenka domėtis ugdymo naujovėmis, kurti edukacinius scenarijus, lavinti bendravimo įgūdžius. Tai leidžia kūrybiškai save realizuoti – bibliotekininkas tampa ne tik informacijos specialistu, bet ir edukatoriumi, kūrėju. Stiprinamas bendravimas su vaikais – atliekant bendras veiklas mezgasi ryšys, kuris padeda geriau suprasti jaunąjį skaitytoją. Didinamas profesinis matomumas – aktyvus bibliotekininkas tampa svarbia bendruomenės dalimi, jo veikla įgauna svorį ir pripažinimą. Be abejonės, atliepiamas ir dar vienas svarbus faktorius – skaitymo skatinimas, nes neretai interaktyvioje pamokoje dalyvavęs mokinys susidomi nagrinėta tema ir nori į ją gilintis labiau, tad renkasi bibliotekininko pasiūlytų knygų šiai temai praplėsti. Svarbiausia – toks darbas teikia pasitenkinimą. Matyti vaikų laimingas akis, dalyvaujant pamokoje, kurią pats sukūrei, yra vienas prasmingiausių darbo rezultatų.

Šilutės F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje veikia tokios interaktyvios pamokos: „Aplink pasaulį laiko mašina“, „Gediminas ir Vilniaus įkūrimo legenda“, „Keliaujam į pajūrį“, „Žygimantas Augustas ir valdovo sostas“, „Jurgis Bielinis ir mažieji knygnešiai“, „Šifruojant kūno kodą: nuotykiai žmogaus organizme“, „Kosminė kelionė“. Siūlomos interaktyvios pamokos padeda vaikams ugdyti skaitymo kultūrą, lavinti informacinį raštingumą, plėsti kultūrinį akiratį, išgyventi mokymosi džiaugsmą netradicinėje, kūrybiškoje aplinkoje.

Visos siūlomos pamokos pritaikytos įvairių gebėjimų vaikams – jose naudojami skirtingi mokymosi stiliai: vizualiniai, garsiniai, praktiniai, žodiniai. Mokiniai gali pasirinkti jiems patogiausią būdą įsitraukti: stebėti, atlikti, diskutuoti, kurti ar tyrinėti. Tokiu būdu kiekvienas atranda savo stiprybes, patiria sėkmę ir tampa aktyviu mokymosi proceso dalyviu.

Pamokų pabaigoje visada skiriama laiko refleksijai – vaikai įvairiais būdais ir priemonėmis gali pasidalinti, ką sužinojo, kas juos labiausiai nustebino ar sudomino, ką dar norėtų sužinoti. Tai ne tik apibendrina įgytą patirtį, bet ir padeda mokytis sąmoningai, ugdyti kritinį mąstymą bei gebėjimą vertinti savo pažangą.

Interaktyvios pamokos – padeda vaikui augti kaip smalsiai, kūrybingai ir mąstančiai asmenybei. Bibliotekos ir jose dirbantys specialistai, įsitraukdami į panašius procesus, tampa neatsiejama švietimo sistemos dalimi, o kartu su mokykla kurdami prasmingą, gyvą mokymosi aplinką, jie formuoja vaikų požiūrį į mokymąsi – ne kaip pareigą, o kaip atradimą.

 

Kristina Kelmelienė,
Šilutės F. Bajoraičio viešosios bibliotekos
Vaikų aptarnavimo skyriaus vyr. bibliotekininkė

print
Facebook komentarai