Kultūros paso edukacija „Aš – oratorius“
Rugsėjo 1-oji – naujųjų mokslo metų pradžia visose Lietuvos mokymo įstaigose. Šią dieną pirmaklasiai pirmą kartą išeina į mokyklą, po vasaros atostogų susitinka bendramokslius. Mokykloje vaikas užauga, subręsta, mokosi ne tik mokomųjų dalykų, bet ir bendravimo, gero elgesio.
Rugsėjo mėnesį Šilutės F. Bajoraičio viešosios bibliotekos Kintų filialas kvietė moksleivius į Kultūros paso edukaciją ,,Aš – oratorius“. Išbandyti save ir dalyvauti edukacijoje atvyko Kintų pagrindinės mokyklos 5, 6, 8 ir 10 klasės moksleiviai su lietuvių kalbos mokytojomis Vilija Ašmonaite ir Nijole Sodoniene.
Kiekvienam aktualu išmokti drąsiai išsakyti savo mintis, suvaldyti viešojo kalbėjimo, auditorijos baimę. Gebėjimas aiškiai, sklandžiai reikšti mintis – kiekvienam žmogui reikalinga komunikacinė kompetencija. Retorikos meno reikėtų mokyti jau nuo mažų dienų, nes tai įgūdis, kurį galima išlavinti.
Užsiėmimas sudarytas iš dviejų dalių. Pirmoji dalis – pratimai ir patarimai. Dalyviai lavino balsą, dikciją, kalbėjimo toną, atliko kvėpavimo pratimus ir artikuliacinio aparato mankštą, aptarė streso įveikimo būdus. Šioje užsiėmimo dalyje mokiniai, naudodami lietuvių liaudies greitakalbes, lavino fonetinę tartį. Tai labai naudingas ir itin linksmas užsiėmimas, nes ne viskas pavyksta iš pirmo karto. Suklydus, pasakius ne tą raidę, susidaro kitos reikšmės ar keisto sąskambio žodis. Gebėjimas nenusiminti ir pasijuokti iš savo klaidos praverčia visose gyvenimo srityse. Ugdant filologinę kultūrą būtina pradėti nuo mūsų protėvių palikimo – tautosakos. Taip skatinamas dalyvių domėjimasis kultūriniu tautos palikimu, plečiamas kultūrinis akiratis, skatinama pagarba gimtojo krašto praeičiai.
Antroji dalis – praktinė, kūrybinė užduotis. Labai paprasta ir įprasta pasakyti savo vardą, pavardę prisistatant, bet taip nuobodu ir neįdomu. Kūrybinės užduoties metu mokiniai bando į save pažvelgti kūrybiškai, naujoviškai, kitaip. Individualus darbas – sukurti trumpą, bet originalų 3–4 sakinių prisistatymą. Porose reikėjo nufilmuoti vienas kito prisistatymo kalbą. Taip buvo ugdomos bendradarbiavimo, kūrybiškumo kompetencijos, lavinamas gebėjimas argumentuotai kalbėti, kritiškai, etiškai vertinti save ir kitus, išbandoma kalbos repetavimo technika. Vyko bendra peržiūra, išsakyti komentarai ir pagyrimai.
Vitalija Vyšniauskienė,
Šilutės F. Bajoraičio viešosios bibliotekos
Kintų filialo vyresn. bibliotekininkė